BuiltWithNOF
TWR

Okęcie TWR w nocy

Na Okęciu Kontrola Lotniska składa się z pięciu stanowisk operacyjnych:

Delivery - Delivery (DEL) 121,6 MHz

Kontroler pracujący na tym stanowisku udziela zezwolenia na lot w przestrzeni kontrolowanej (ATC Clearence), przydziela kod transpondera oraz informuje o obowiązującym standardowym schemacie odlotu tzw. SID (Standard Instrument Departure). Załoga zgłasza się na stanowisko DEL na 10 minut przed planowaną gotowością do uruchomienia silników. Po sprawdzeniu planu lotu i wydaniu zgody, informowana jest także o ewentualnych opóźnieniach wynikających z regulacji przepływem ruchu lotniczego (FLOW Management) i przydzielonym w związku z tym tzw. CTOT - Calculated Take-Off Time (np. CTOT 15:10 oznacza przedział czasu na wykonanie startu pomiędzy 15:05 a 15:20).

Pracę na stanowisku Delivery wspomagają terminale FSW (Flight Specialist Workstation) i AFTN (Aeronautical Fixed Telecommunication Network).
FSW jest głównie bazą planów lotu, na stanowisku DEL dokonuje się:
- wydruku tzw. pasków postępu lotu,
- poprawek w planowanej trasie lotu
- wprowadza się poprawki planowanej wysokości lotu
Terminal AFTN jest natomiast dość inteligentnym zakończeniem dość starej sieci pokrewnej teleksowi. Przesyłane są nią informacje o alokacji CTOT, plany lotu, informacje NOTAM (Notice for Airman), itp.

Ground - Ground (GND) 121,9 MHz

Statek powietrzny zgłaszając się na GND powinien posiadać już wydaną przez DEL zgodę na lot. Po nawiązaniu łączności Kontroler GND udziela zgody na uruchamianie silników i ew. wypychanie ze stanowiska postojowego. Załoga otrzymuje także potwierdzenie symbolu aktualnej informacji pogodowej i danych operacyjnych o lotnisku czyli tzw. ATIS (Aerodrome Terminal Information System). W chwili osiągnięcia gotowości do kołowania i na prośbę załogi kontroler wyznacza drogi do kołowania prowadzące do progu drogi startowej będącej w użyciu. Najczęściej wpływ na wybór drogi startowej ma kierunek i siła wiatru - startujemy i lądujemy pod wiatr. Przed dokołowaniem do punktu oczekiwania kontroler prosi o nawiązanie łączności z Wieżą (TWR).

Kontroler ruchu naziemnego (Ground) odpowiada za ruch statków powietrznych i innych pojazdów na tzw. polu manewrowym (wszystkie drogi do kołowania i drogi startowe, nie obejmuje to płyt postojowych). Ruch na drogach startowych, jeśli konieczne jest ich użycie (np. kołując do startu samolot przecina jedną z nich), musi być koordynowany z kontrolerem TWR.

Stanowisko GND wyposażone jest we wskaźnik GMR (Ground Movement Radar) oraz pomocniczo w RCW (Radar Controller Workstation). GMR jest nowoczesnym radarem lotniskowym ze zobrazowaniem syntetycznym (komputerowym), za pomocą którego można obserwować wszystkie poruszające się po lotnisku pojazdy niezależnie od panujących warunków atmosferycznych.
RCW (dający wskazania radaru pierwotnego i wtórnego obiektów w powietrzu) pełni dla GND i TWR funkcję wskaźnika pomocniczego do podglądu sytuacji ruchowej w okolicach lotniska.

 

Boeing 767 po starcie z 33

Wieża - Tower (TWR) 118,3 MHz

Jest to jedyne stanowisko w tej służbie, na którym kontroler ma kontakt ze statkami powietrznymi w locie. Przestrzeń odpowiedzialności rozciąga się od powierzchni ziemi do górnej granicy CTR (Control Zone) czyli 560m nad średni poziom morza, granice poziome CTR obejmują w przybliżeniu lewobrzeżną część Warszawy wraz z najbliższą okolicą. Samolot otrzymuje tu zgodę na zajęcie drogi startowej i wykonanie startu (koordynowanego z APP). Tutaj także podprowadzony do lądowania statek powietrzny otrzyma zgodę na lądowanie.

Towerm@n przy pracy

Wyposażenie stanowiska TWR jest identyczne z GND, gdyż wg. opracowanej dla nowej wieży koncepcji pracy operacyjnej, kontrolerzy ustalając zmianę kierunku operacji na drogach startowych (np. z układu 11 lądowanie i 15 do startu na 29 start i 33 lądowanie) zamieniają się także stanowiskami GND/TWR. Kształt zespołu stanowisk operacyjnych (zakrzywione z linią okien) wymusił taki system pracy m.in. ze względu na lepszą widoczność przestrzeni podejścia ze stanowiska TWR.

Asystent

Asystent jest pomocnikiem kontrolera. Ma także zadania przeznaczone tylko dla tego stanowiska, jak np. udzielanie zezwoleń na zajęcie lub przecięcie przez samochody techniczne określonych części pola manewrowego. Jego zadaniem jest także bieżąca obsługa terminala planów lotu (FSW) oraz pomoc w koordynacji ze służbami alarmowymi.

Supervisor (SUP TWR)

Starszy zmiany w służbie kontroli lotniska. Kontroler pełniący na danym dyżurze funkcję nadrzędną na pozostałymi stanowiskami. Ustala grafik pracy na stanowiskach i jest osobą koordynującą wszelkie istotne sprawy dotyczące pracy służby np. zamknięcie jednej z dróg startowych.

 

[Towerman] [Xsara Picasso] [ATC] [TWR] [Organy ATC] [Kontrola] [Procedura] [Radar] [Ulubione] [O mnie] [Rodzina] [Książka gości]